Arendus- ja ärimudeli analüüs



Tarkvara arendus ja selle maha ärimine saab toimuda väga erinevalt. Keegi piire ei pane, alati on võimalik arendus- ja ärimudelit eesmärkide ja vajaduste järgi kohandada. Erinevaid võtteid on palju, järgnevalt analüüsin üht arendusmudelit ja üht ärimudelit.


Kosemudel (ingl. waterfall) on vast kõige põhimõttelisem ja konkreetsem arendusmudel mida on võimalik tarkvara arendajatel rakendada. Kosemudeli eelduseks on kindlad "requirement"-id, mis on tarkvarale esitatud, teiste sõnadega on olemas kindel lõppvaade sellest, milline peab olema valmis produkt. Näitena sellisest lähenemisest toon programmeerimiskursuse raames programmide kirjutamise. Esialgu võib tunduda kummalise näitena, kuid kosemudeli samme analüüsides sobib see näiteks ilusti. Nimelt koosneb kosemudel viiest etapist:

  1. Requirements
  2. Design
  3. Execution
  4. Testing
  5. Release

Requirement-ide alla saab lugeda Moodle-s püstitatud ülesande kirjelduse, kus on täpselt toodud välja vajalikud punktid, mida programm peab tegema ja mida ta ei tohi teha. Design alla käib personaalne ülesande analüüs, kaaludes võimalikke lahenduskäike enne nende kirja panemist. Execution oleks programmi reaalne kirjutamine ehk teisisõnu tarkvara arendamine. Testing faasi teeb suures osas ära Moodle poolne tester, samuti on võimalik enne koodi esitamist selle töötamist ka ise testida. Viimast release punkti saab võtta kui veatu koodi Discordi #review kanalis hindamisele esitamist. Isiklikult leian, et sellist stiili töökorraldus on väga efektiivne. Suurimaks nõrkuseks on vaid asjaolu, et enne tegutsema asumist, peab olema selge nägemus valmis programmist.


Tarkvara ärimudeli näitena tooksin välja võibolla veidike teistest uudsema mudeli, milleks on tarkvararendi mudel (ingl. application service providing / subscription service). Sellise tüübi ideeks on rentida tarkvara välja ajaliselt pakettidena. Kasutaja mitte ei osta tarkvara, vaid niiöelda ostab selle tarkvara kasutusõigused mingiks ajaperioodiks. Paljudel juhtudel on selleks ajaperioodiks 1 kuu, kusjuures tihti tehakse veel ka soodustusi ostes tarkvara juba pikemaks ajaks ette (näiteks aasta). Näiteid seda tüüpi subscription tarkvara kohta on palju. Youtube Premium, Spotify Premium, Netflix, kodustematest näidetest näiteks ViaPlay. Kusjuures paljudel juhtudel on selline äritüüp seotud ka tasuta, veidike kehvema niiöelda prooviversiooniga, mis on teoreetiliselt kasutatav kuid mille peamine eesmärk on suunata inimesi rentima tasulist versiooni antud tarkvarast. Isiklikult leian, et selline ärimudelik on kaval ja ettenägelik. Tarkvarast on võimalik teenida kasu ka pikemas perspektiivis, mis aga omakorda võimaldab arendajatel jätkata selle tarkvara pidevat arendamist.


Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist